='description'/>

Friday 22 November 2013

Buku: Cinta di Rumah Hasan Al Banna

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google




Buku ini pernah dipinjamkan oleh seorang teman  sepejabat suatu ketika dulu. Saya sangat terkesan dengan kisah-kisah yang dikongsi oleh anaknya. Kisah bagaimana seorang tokoh yang hebat iaitu Syeikh Hassan yang juga pemimpin kepada gerakan Ikhwan Muslim membentuk rumahtangga yang berjaya. 


Kita semua sedia maklum akan kesibukkan Syeikh Hassan di mana masanya banyak digunakan untuk dakwah dan beliau banyak bergerak dari satu tempat ke satu tempat dalam menggerakkan ummah ketika itu. Beliau mempunyai 6 orang cahayamata yang berjaya.

Antara kelebihan beliau dalam membentuk keluarga:-

i) Sesibuk mana beliau,Sheikh Hassan akan memastikan untuk makan bersama dengan keluarga dan akan menggunakan kesempatan tersebut dalam memberi hak beliau terhadap keluarganya.

ii) Tidak pernah meninggikan suara samada pada anak atau isterinya nya walaupun ada tikanya beliau berada dalam keadaan tertekan.

iii) Mengambil berat tentang hal-hal anaknya.Beliau menyimpan data dan carta setiap anaknya yang antaranya ialah tarikh kelahiran, nombor kelahiran, sejarah penyakit anak, pelajaran anak-anak, disiplin anak-anak dan sebagainya. Catatan ini dibuat sebagai rujukan kepada beliau dikala dia keluar dakwah, beliau masih mengikuti perihal anak-anaknya

iv)Menyediakan keperluan rumah- beliau akan memastikan keperluan rumah mencukupi dan mencatakan keperluan tersebut samada mencukupi atau tidak. 

v) Dalam kesibukan, beliau masih sempat mengikuti perkembangan pelajaran anak-anak nya dan memastikan anak-anaknya tidak ketingalan dalam pelajaran. Beliau sendiri akan menghubungi guru-guru jika anak-anaknya lemah dalam mata pelajaran tersebut.

vi) Beliau mengambil berat mengenai displin anak-anak dan mengambil berat tentang bahan bacaan yang dibaca oleh anak-anaknya. Jika anak-anaknya didapati membaca bahan bacaan yg tidak manafaat maka beliau akan memberi buku dan menasihatkan anaknya dengan cara terbaik.

v) Memastikan anak-anaknya mendapat belanja persekolahan dan mendidik anak-anak membuat tabungan. Antara yang unik, Sheikh Hassan akan menyiapkan keperluan wang untuk anak-anaknya secara terperinci iaitu lengkap dengan belanja harian, belanja mingguan dan bulanan.

vi)Tidak menyusahkan isterinya. Pernah ketika mana beliau balik membawa sahabatnya di waktu malam dan isterinya telah tidur. Syeikh Hassan tidak mengejutkan isterinya malah beliau sendiri meyediakan minuman dan makanan untuk tetamunya itu.

vii)Amat teliti ketika balik rumah di waktu malam. Beliau akan membuka pintu dengan kunci secara perlahan dan tidak menggangu isteri serta anak-anaknya.

viii)Mempunyai perwatakan yang sangat dicontohi dan dihormati oleh anak-anaknya

Sebenarnya banyak lagi contoh yang diceritakan oleh anaknya dalam buku tersebut. Semoga sedikit perkongsian ini dapat menyedarkan kita khususnya kaum bapa bahawa peranan mendidik anak-anak harus dipikul sepenuhnya oleh sibapa dan siibu menjadi pelengkap kepada terbinanya generasi anak-anak soleh dan solehah. dalam lengkap melengkapi antara satu sama lain.

Dapatkan naskah anda di sini


---------------------------------------------------------------

Akademi Bekerja di Rumah (ABDR) kini membuka peluang kepada mereka ingin menempah blog melalui Pakej Tempahan Membuat Blog ABDR. Terbuka kepada semua terutama bagi usahawan-usahawan yang tidak dapat menghadiri kelas online yang kami tawarkan. Tawaran ini dibuka dengan harga promosi RM200 sahaja. Anda boleh memilih salah satu Pakej Blog berikut:

i.            Satu Blog untuk kegunaan Penulisan/Peribadi
            ATAU
ii.           Satu Blog untuk Bisnes

Hanya RM200 sahaja (JIMAT RM100)



Blog yang ditempah meliputi:

 Borang tempahan
Penambahan gajet - 5 Label
 Link fanpage/facebook
10 foto produk untuk dimasukkan ke dalam blog bersama keterangan produk.

***Bonus juga akan diberikan



Jika berminat hubungi saya:

Emel: suhailarahim@gmail.com
SMS/whatsapp: 013 684 4409
Facebook: Suhaila Rahim

No comments:

Post a Comment