='description'/>

Wednesday 13 November 2013

Apabila anak menegur..

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google


“ Mak tak minta maaf pun dengan abang kan”

“Kita tak boleh buat macam tu. Kita kena bagi makan kucing tu, Dia makhluk Allah juga”

Di atas adalah antara kata-kata anak saya berumur enam tahun. Sebagai ibu bapa, apa reaksi anda jika ditegur sebegitu?

Sebagai ibu bapa kita sering menasihatkan perkara-perkara yang baik dan betul. Seperti kita maklum, anak-anak ibarat kain putih, kita lah yang mencorakkan baik buruknya. Walaupun begitu saya mengakui sendiri kadang kala kita terlepas pandang nasihat-nasihat yang kita ucapkan. Kita selalu terperangkap dalam keadaan ‘cakap tak serupa bikin’ dalam keadaan sedar atau tidak sedar. Kita juga selalu menganggap kita selalu betul.  Kekadang  keegoan kita sebagai orang yang lebih dewasa, kita sering menafikan pendapat dan teguran anak-anak ini. Sesekali kita juga perlu belajar untuk menerima teguran anak-anak ini.

Zaman kanak-kanak kita dahulu, menegur orang lebih tua dikira kurang sopan. Tetapi zaman sekarang dengan persekitaran dan zaman teknologi membuatkan anak-anak lebih berani berkata-kata yang kadangkala diluar kotak pemikiran kita. Dari satu sudut, kita perlu mengakui kata-kata dan teguran anak-anak ini sangat jujur dan tiada agenda tersendiri. Begitu juga dengan pujian, kata-kata itu lahir dari keikhlasan hatinya. Bagi kita sebagai orang dewasa yang menerima teguran, mungkin ada yang terbuka dalam menerima teguran atau sebaliknya. Apapun segala nya bergantung kepada reaksi dan pendapat masing-masing.


Bagi saya, sebagai ibu bapa ada kalanya kita perlu mengambil reaksi positif. Saya juga masih belajar dan belajar bagaimana untuk bersikap terbuka dengan teguran dan belajar memberi respons yang baik kepada mereka. Selalunya jika ditegur, saya akan cuba menjawab dalam kata-kata yang lebih terbuka dan jika perlu saya akan meminta maaf. Daripada pengamatan saya, bila saya bersikap sedemikian saya dapat lihat anak saya juga seorang yang suka meminta maaf dengan orang lain jika melakukan apa-apa kesalahan. Suatu masa dulu, saya juga pernah ditegur jiran bila dia kagum mendengar anak saya memohon maaf. Mungkin beliau jarang mendengar ucapan maaf dari anak-anaknya. Walaupun begitu, saya sering mengingatkan anak-anak saya supaya mengawal kata-katanya. Bukan semua orang terbuka dalam menerima teguran terutamanya teguran dari mereka yang lebih kecil. Namun dalam melalui proses belajar ini adakala teguran anak akan menguji kesabaran dan hati tersentap juga bila anak tiba-tiba menegur “Aqil rasa.. mak dah gemuk!” ops… J


No comments:

Post a Comment