='description'/>

Monday 16 December 2013

Cerita gemuk dan kurus..

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Koleksi Peribadi


"Mak, macam mana nak kurus?" Soalan Aqil pada suatu malam sebelum melelapkan mata. Pelik pula soalan malam ini, getus hati saya.
"Aqil kena kurangkan makan." Jawapan saya ringkas. 
"Lagi?" Aqil bertanya. 
Saya menyambung jawapan "Kena rajin bersenam.
"Lagi?" Soalan yang bertalu-talu.
Dalam hati tengah berfikir jawapan, kalau mahu dijawab kurangkan tidur, dia memang susah nak tidur. Kalau jawapannya banyakkan main, dia memang suka bermain. Dalam pada saya berfikir jawapan, saya dapati dia telah tidur. Alhamdulillah, tidak pening lagi nak mencari idea malam ini. 
Terfikir dihati, apalah yang dirisaukan kanak-kanak berumur enam tahun ini tentang bagaimana mahu kurus. Mungkin terfikir dibenaknya, bila membandingkan diri yang  sememangnya agak 'lebih besar' daripada rakan-rakan seusia.  Walaupun beratnya mencecah 44 kg, tetapi dengan tinggi yang sudah mencapai bahu saya, saya kira dia tidak terlalu gemuk seperti yang dia fikirkan.


Keesokkannya, usai solat Maghrib, dia bertanya lagi, "Mak, macam mana nak kurus? Soalan semalam diulang. Untuk kali ini saya terus suruh dia bersenam.

"Bersenam macam mana? soal Aqil. "Macam ni." Sambil menunjukkan kepadanya  cara nak buat 'sit-up', 'pumping' dan senaman pinggang. Sekadar menyebut dan menunjukkan cara-cara beberapa senaman masa zaman sekolah yang saya ingat. Malam tu, dia buat beberapa kali untuk setiap senaman dengan usaha yang bersungguh-sungguh. Saya cuma diamkan sahaja walaupun dalam hati rasa tercuit rasa lucu. 

Habis bersenam dengan termengah-mengah sambil melihat perutnya, dia berkata, "Mak, tak kurus pun!". Saya senyum sambil berkata "Kalau nak kurus Aqil kena buat senaman tu selama sebulan.

"Sebulan? Lamanya,. macam mana ni Aqil tak nak 'gemuk banyak' macam ni, nak 'gemuk sikit 'macam mak" mengeluh seperti tidak  berpuas hati. Saya senyum sendiri, sambil terlintas dihati bagaimanalah anak kecil ini membezakan 'gemuk sikit' atau 'gemuk banyak'. 


Habis berbual pasal gemuk, tiba-tiba Aqil membuat permintaan. 
"Mak, Aqil nak makanlah lagilah. Rasa lapar sangat!. "La, kata nak kurus!" saya membalas sambil tersenyum.

_________________________________________________________________



Rakan Niaga Akademi Bekerja Di Rumah

Anda mahu mula bisnes tetapi tidak ada produk? 

Kini anda tidak perlu risau lagi.

Berdaftar Sebagai Rakan Niaga Akademi Bekerja Di Rumah!

Anda akan mendapat Satu Blog Bisnes yang membolehkan anda menjalankan operasi perniagaan hanya dari rumah sahaja.

Anda hanya perlu mempromosikan pakej-pakej jualan dan produk-produk yang ditawarkan oleh Akademi Bekerja Di Rumah. Kami sediakan tapak untuk anda berniaga tanpa perlu keluar dari rumah. Apa yang anda perlukan hanyalah kesungguhan dan talian internet

Mudahkan!

Apa yang kalian dapat ialah satu Blog tersedia dengan pautan:
1. Logo Akademi Bekerja Di Rumah
2. Logo rasmi SOHO directory
3. Kelas-kelas Online
4. Pakej Ebook Mula Bisnes/Ebook
5. Ruang Periklanan

Yang membantu menjana pendapatan anda TANPA PERLU KELUAR DARI RUMAH!

Mahu menjadi Rakan Niaga Akademi Bekerja Di Rumah? Apa tunggu lagi, mendaftarlah segera!

Hubungi saya, Suhaila Rahim melalui:

Emel: 
suhailarahim@gmail.com

SMS/whatsapp: 013 684 4409
Facebook: Suhaila Rahim


No comments:

Post a Comment