='description'/>

Wednesday 4 December 2013

Dialog Maghrib

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google
Islamic SoftBook - Jom Kita Solat
Saya: Aqil jom solat!
Aqil : Hari ni Aqil tak boleh solat mak, nanti nak sujud kepala Aqil pening, kaki Aqil sakit...
(Saya terdiam sambil fikir apa nak cakap, nak terus marah pun tak boleh..)
Saya: Ok lah macam tu, esok Aqil tak payah keluar main tau!
Aqil : kenapa?
Saya: Yelah.. nanti kepala Aqil pening.. kaki sakit
Aqil : Pegi main takpe mak, tak sakit sebab bila main Aqil 'gembira'..
Saya: hish..hish... (hilang sekejap idea nak menjawab)

Antara cabaran mendidik anak saya yang berumur enam tahun ini ialah menangani sikapnya yang suka berdalih. Ada sahaja alasan spontan bila di suruh buat sesuatu yang dia liat nak lakukan. Setiap hari saya perlu menjadi kreatif mencari idea-idea baru bagaimana nak menangani persoalan-persoalan anak yang kadang kala susah nak diberi pencerahan. 

Jadi tugas untuk malam ni: cari idea macammana nak buat, kita boleh 'gembira' semasa solat!... jom  fikir-fikirkan.. :)


No comments:

Post a Comment