='description'/>

Monday 28 April 2014

Persediaan raya


Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google


Alhamdulillah. Bertemu lagi hari Isnin 28 April 2014 bersamaan 28 Jamadilakhir 11435H. Sesekali perlu juga menulis tarikh dalam bulan Islam supaya kita tidak terlupa dengan kedatangan Ramadhan nanti.


Mengenangkan Ramadhan yang semakin hampir, semalam kami ke Kamdar berdekatan rumah untuk membeli kain untuk baju raya. Persiapan kali ini dibuat awal, supaya tidak kelam kabut menjelang puasa nanti. Selain dari keselesaan untuk memilih, perbelanjaan juga dapat dikawal berbanding jika semuanya dibeli secara serentak dalam satu masa.

Alhamdulillah, dapat berbelanja sesederhana mungkin. Tahun ini saya ambil tema kuning. Selalunya tema raya kami, hanya mengikut warna koleksi baju-baju Melayu suami yang ada. Encik Suami jarang menempah baju baru memandangkan dia jarang berkesempatan memakai baju melayu lengkap kerana tugas harian hanya dengan uniform kerja. Jika dipakai pun untuk hari raya atau kenduri kendara. Jadi kebiasaannya, kami akan ‘rotate’ warna-warna baju melayu yang dia ada. Membazir jika ditempah baru, dan boleh juga mengelak bertambahnya muatan almari baju. :)

Usai bershopping semalam, dapatlah kain untuk baju melayu Aqil dan baju kurung Amnah. Untuk saya saya beli dua pasang kain dan tambahan dua pasang lagi untuk Mak dan Ibu Mertua. In shaa Allah, azam tahun ini mahu menjahit baju sendiri dan anak-anak. Alhamdulillah, jahitan telekung yang tersangkut hampir dua minggu yang lalu pun sudah hampir siap. In shaa Allah menjelang Ramadhan nanti bolehlah bersolat dengan Telekung buatan sendiri.

----------------------------------------------


Beli pelbagai Ebook berinformasi: http://gedung-ebook-anda.blogspot.com/

Ingin amalkan pemakanan sunnah: http://kioskproduksunnah.blogspot.com/



Anda ada produk atau bisnes? Ingin iklankan di internet di soho directory:


Dapatkan Sejadah Muka dan Pati Haruman Kasturi Al Mujahid: http://aqnahonlineshoppe.blogspot.com/2014/04/pati-kasturi-al-mujahid.html


2 comments:

  1. wah.. nanti kongsilah baju jahit sendiri ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuazue, In shaa Allah. Buat yang mudah-mudah, baju kurung tanpa tulang belut kerana tindan dgn mesin je. Baju melayu johor utk anak..:)

      Delete