='description'/>

Sunday 27 April 2014

Nor Atiqah Hamidi - Ulasan Kelas Asas Blog Dan Penulisan Kreatif

Teks : Nor Atiqah Hamidi
Sumber: http://noratiqahamidi.blogspot.com/2014/04/kelas-asas-blog-dan-penulisan-kreatif.html
Setiap manusia dilahirkan berbeza. Walaupun secara zahir nampak sama, namun pemikiran dan cara hidup berbeza. Minat dan kepakaran seseorang itu yang membezakan kita dengan orang lain. Malah dengan minat dan kepakaran itulah dapat menghasilkan sesuatu yang lain dari yang lain. Begitu juga dengan blog. Ada yang suka bercerita mengenai kisah peribadi, kisah suami dan isteri mahupun kisah keluarga. Ada juga yang menjadikan blog sebagai medium perniagaan. Kepesatan teknolgi membuatkan blog antara platform memulakan perniagaan yang senang dan mudah.

Awal tahun 2014, saya berkobar-kobar mahu berhenti kerja. Target saya hujung tahun saya sudah mahu berhenti. Biarlah apa orang mahu cakap. Saya tahu apa yang saya mahu. Saya tahu saya boleh. Bermula detik itu saya sering membaca di internet bagaimana mahu menjana pendapatan dirumah. Adakah dengan duduk dirumah kita boleh menjana pendapatan. Saya juga senaraikan apa yang saya mahu buat selepas berhenti. Hinggalah suatu hari saya terjumpa blog Puan Masayu Ahmad. Beliau banyak memberi idea bagaimana mahu menjana pendapatan dirumah. Ayat yang positif dan santai membuatkan saya suka membaca blog beliau.

Hinggalah suatu hari, saya melihat logo Akademi di blog kak Kizeewatty Zainal. Kami berkerja dibawah satu syarikat yang sama. Bermulalah pertanyaan demi pertanyaan saya ajukan pada beliau. Segala pertanyaan dijawab dengan berhemah dan mudah difahami. Blog beliau http://kizeewattyzainal.blogspot.com/  amat menarik sekali. Selepas membayar yuran dan membuat pendaftaran. saya dimasukkan kedalam secret group di Facebook. Ianya bertujuan untuk komunikasi dua hala antara guru online dan pelajar. Saya memilih untuk memasuki Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif bagi memantapkan penulisan saya.

Guru online saya adalah Puan Khairunnisa Hamzahra. Blog beliau iaitu Panduan Untuk Kediaman Idaman amat menarik sekali. Selepas itu, saya diberi beberapa soalan analisis bagi mengetahui minat dan kepakaran saya yang boleh diketengahkan dalam penulisan blog. Maka lahirlah blog Susu Ibu Pemangkin Dunia. Tujuan utama blog saya adalah untuk memartabatkan penyusuan susu ibu dikalangan wanita muda terutama mereka yang hamil kali pertama. Bacaan demi bacaan saya lakukan agar segala info dan maklumat yang diberikan tepat dan berkesan dihari pembaca.

Melalui bimbingan Puan Nisa juga, kami diberikan kebebasan untuk menyiapkan tugasan sebelum graduate. Untuk graduate seorang pelajar hendaklah menyiapkan 44 entry. Insyaallah saya akan menyiapkan 44 entry itu sebelum raya. Dalam kelas akan diajar bagaimana mahu menjadikan blog kelihatan menarik dengan penggunaan gajet yang tersusun. Malah pelajar-pelajar juga akan tolong menolong antara satu sama lain bagi menaikkan traffic ke blog masing-masing. Ukhwah terjalin amat rapat antara kami. Kami juga sering berbincang mengenai berbagai masalah disekeliling.

Untuk mereka yang masih teragak-agak untuk berblog, saya sarankan anda kenalpasti minat dan kepakaran terlebih dahulu. Ini bagi memastikan blog berada dilandasan yang betul dan tidak bercampur. Banyakkan info kerana orang mencari di internet untuk mendapatkan info.

Jika mahu bertanya lebih lanjut, boleh hubungi saya melalui email noratiqah.hamidi@gmail.com atau sms/whatsup ke 0137793014. Insyaallah saya akan membantu anda.

Kita adalah kita,
Bukan dijadikan untuk menjadi orang lain,
Fahami diri kita,
Sayangi diri kita,
Manfaatkan diri kita,
Semoga kita menjadi hamba Allah yang memanfaatkan orang lain..

Salam Sayang,
Nor Atiqah Hamidi

----------------------------------------------



Akademi Bekerja di Rumah (ABDR) kini membuka peluang kepada mereka ingin menempah blog melalui Pakej Tempahan Membuat Blog ABDR. Terbuka kepada semua terutama bagi usahawan-usahawan yang tidak dapat menghadiri kelas online yang kami tawarkan. Tawaran ini dibuka dengan harga promosi RM200 sahaja. Anda boleh memilih salah satu Pakej Blog berikut:

i.            Satu Blog untuk kegunaan Penulisan/Peribadi
            ATAU
ii.           Satu Blog untuk Bisnes

Hanya RM200 sahaja (JIMAT RM100)


Blog yang ditempah meliputi:
 Borang tempahan
Penambahan gajet - 5 Label
 Link fanpage/facebook
10 foto produk untuk dimasukkan ke dalam blog bersama keterangan produk.

***Bonus juga akan diberikan


Jika berminat hubungi saya:

Emel: suhailarahim@gmail.com
SMS/whatsapp: 013 684 4409
Facebook: Suhaila Rahim

No comments:

Post a Comment