='description'/>

Saturday 8 February 2014

Bulan keempat sebagai Blogger

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google



Alhamdulillah, bulan ini genap empat bulan saya di Akademi Bekerja di Rumah (ABDR). Satu perjalanan yang singkat dan sedikit sebanyak merubah hidup saya. Saya kini sudah ada tiga blog sendiri dan berimpian memilikki lebih banyak blog suatu hari nanti. In shaa Allah. Bagi anda yang sudah biasa berbicara di blog, mungkin ini satu pencapaian biasa-biasa sahaja. Namun ia kejayaan luar biasa bagi saya kerana tidak pernah terlintas difikiran untuk memilikki blog dan dapat belajar pelbagai ilmu ‘berblogging’. Dengan berblogging juga, kini saya juga sudah ramai kenalan di kalangan blogger terutama dari Alumni di ABDR. Walaupun perkenalan  tanpa suara tetapi ikatan ukhwahnya tetap kuat sebagai satu jemaah, saling berkongsi walaupun berbeza latar belakang. Alhamdullillah!

Saya bermula dengan laptop yang ada di rumah, saya berjaya menamatkan kelas asas blog dalam masa hampir dua bulan. Perjalanan yang agak semput-semput dan Alhamdulillah tidak berhenti sekerat jalan. Secara jujur, saya jarang berpeluang untuk ‘online’. Tambahan pula, dengan tab Samsung Galaxy Young saya yang ‘comel’ tidak banyak yang ‘post’ atau entri yang saya boleh siapkan. Oleh itu, saya bergantung sepenuhnya pada laptop yang ada, dan kini perlu beralih kepada Desktop, kerana laptop yang ada sudah tidak bernyawa. :)


Peluang untuk ‘online’ juga selalu tersekat dengan talian intenet yang ‘kadang-kadang’ ada. Oleh itu saya perlu lebih kreatif mencari masa dan peluang yang sesuai untuk berblog. Kebanyakan masa ‘berblogging’, saya perlu menyusukan Baby Amnah di pangkuan sambil memanfaat sepenuhnya jari jemari tangan kanan untuk menaip. Apapun saya perlu usahakan juga untuk menyiapkan dan menjadualkan entri-entri supaya blog yang ada sentiasa dikemaskini sekerap mungkin. Itulah antara tips yang diajar di ABDR bagaimana untuk mengekalkan ‘rating’ blog untuk terus dikunjungi.

Bagi mereka yang memilikki blog, sedikit tip dan cara membina blog berpengaruh yang disukai pembaca. 

10 ciri blog berpengaruh
 1. Boleh mesra pembaca, tidak ada gajet atau bling-bling yang over
Blog mesra pembaca adalah blog yang tidak ada gangguan. Blog yang penuh informasi, sangat member pengaruh yang besar kepada pembaca datang dan datang lagi. Jangan sesekali memasukkan elemen-elemen dengan menyatakan bahawa blog cantik adalah blog yang suka dibaca. Itu tidak benar.

  Blog yang tidak terlalu cantik, tetapi pengisian yang bagus itulah yang suka dibaca. Jangan sesekali menodai blog sendiri, seperti meletakkan gajet yang tidak sesuai seperti muzik, grafik, bling-bling yang melambatkan proses ‘loading’ dan menganggu pembaca.


 2. Sentiasa ada entri baru dan segar
Selalu memasukkan entri baru, segar dan bermotivasi. Ia menjadikan blog aktif dan ia dikunjungi pembaca tegar. Beri info dan fakta baru. Pada masa yang sama ia menjadikan satu rutin aktif ulangan pembaca.

 3. Entri penyelesai masalah
Antara satu perkara yang menjadi tumpuan blog tertentu adalah berupaya menyelesaikan masalah pembaca. Contohnya dalam masakan, pembaca setia yang selalu datang, akan mencari jensi resipi yang dimahukan. Manakala tips-tips mudah didapur menjadikan blog tersebut sebagai pembantu masalah di hujung jari. Begitu juga blog teknikal, bisnes dan sebagainya, blog tersebut berpotensi menjual kepakaran melalui informasi yang disampaikan.

 4. Penulisan santai dan bersahaja namun punya banyak kisah pengajaran
Kisah kita kadangkala kita malu untuk berkongsi, namun bagi kes-kes tertentu pengalaman benar adalah kisah teladan realistic. Mungkin ada orang mengalami masalah yang sama, apabila membaca satu-satu kasha, ia dapat mengubah pandangan dan member pengajaran dalam satu sisi yang lain. Maka tulis dan kongsi pengalaman benar, mungkin membantu pembaca untuk mencapai kelegaan dan menyelesaikan masalah dari sudut berbeza.

 5. Blog yang menjadikan pembaca ketagih datang dan datang lagi
Bagi penulis blog tegar, berupaya menjadikan pembaca datang dan datang lagi. Ini tidak dicapai dalam satu hari. Penulis blog yang konsisten berupaya menjadikan blognya sebagai satu ketagihan kepada pembaca.

 6. Blog yang menjadi rujukan khusus
Blog khusus yang menjadi rujukan. Blog sebegini penuh informasi dan mencapai tahap menyentuh setiap aspek kategori dalam fokus blog yang ditulis.

 7. Blog yang berinformasi, bebas memberi pandangan penuh etika
Blog berinformasi, jujur dalam penyampaian membuatkan pembaca ternanti-nanti. Ia bukan penulisan syok sendiri, tetapi sangat telus dalam penyampaian.

 8. Blog yang menjaga tatabahasa asas, penulisan Bahasa Melayu formal, walaupun santai asas ini dijaga.
Sangat berbeza blog yang kurang dikunjungi dengan blog yang suka dikunjungi. Jagalah penulisan, gunalah Bahasa Melayu formal, walaupun santai elemen ini masih menjadi dan satu tarikan kepada pembaca.

 9. Blog yang boleh dipindahkan menjadi wang
Blog penyelesai masalah dan informasi sangat berpotensi untuk dijadikan wang. Ia boleh dijual sebagai ebook, atau blog tersebut sebagai agen pemasaran online terhebat. Entri boleh diselit dengan promosi produk. Gaya bersahaja semasa penyampaian, menjadikan pembaca tetap akan mudah terpengaruh untuk membeli. Jika sudah sampai ke tahap ini, tukar pembaca kepada pembeli pula.

 10. Blog yang berjaya menukar pelanggan daripada pembaca kepada pelanggan
Inilah yang digemari pemilik blog yang aktif. Bagi yang mempunyai pembaca tegar, dengan sendirinya akan mudah menjadi pelanggan. Pelanggan itu pula bertukar sebagai pelanggan setia. Binalah hubungan baik dengan pembaca jangan dibiarkan blog sepi tanpa entri dan bawakan sesuatu yang segar setiap hari

(sumber : Ebook belajar asas blog). 



Banyak lagi tip yang boleh diperolehi dalam ebook belajar asas blog ini

Hubungi saya, Suhaila Rahim melalui:

SMS/whatsapp: 013 684 4409
Facebook: Suhaila Rahim


No comments:

Post a Comment