='description'/>

Wednesday 4 February 2015

Harta untuk pelaburan akhirat

Teks: Suhaila Rahim

Alhamdulillah, semalam sempat mengikut satu rancangan di TV Al Hijrah yang dikendalikan oleh Ustazah Isfadiah. Tajuk perbincangan kali ialah mengenai 'Wasiat untuk Isteri'. Banyak yang dikongsi berkait dengan tajuk. Tapi saya tertarik dengan satu perkongsian Ustazah mengenai harta. Katanya, apa harta atau duit yang kita milikki sekarang belum tentu adalah milik kita. Ini kerana bila kita mati semua harta akan ditinggalkan pada waris yang tinggal. Apa yang pasti yang betul-betul sudah menjadi milik kita, bila sesuatu yang kita sudah sedekah atau wakafkan ketika kita masih hidup. Itulah antara harta yang boleh dimanfaatkan bila kita sudah tiada nanti. Dan adalah lebih indah lagi bila sedekah dan wakaf itu boleh dijana sebagai pelaburan untuk akhirat kita. Subhanallah.

Perkongsian di sini sebagai satu peringatan untuk diri sendiri juga. Sebagai peringatan, dalam kesibukan kita mencari rezeki dengan berniaga untuk menambah pendapatan keluarga jangan kita lupakan harta untuk pelaburan akhirat kita nanti.

Kisah Abdullah bin Al-Mubarak
Abdullah bin Al-Mubarak seorang ulama yang luar biasa. Selain menguasai ilmu, beliau juga seorang usahawan yang berjaya. Setiap tahun beliau mengeksport barangan dari Khurasan ke Mekah dan meraih keuntungan yang banyak.
Berbeza dengan kebanyakan usahawan lain, Ibnu Al-Mubarak mempunyai motivasi niaga yang sangat luhur. Motif perniagaannya bukan untuk mengumpulkan harta kekayaan. Akan tetapi menurut beliau perniagaan ialah jalan untuk membina kehidupan akhirat yang lebih selesa.

Fudail bin A€˜lyad berkata kepadanya: €œEngkau selalu memerintahkan kami untuk berzuhud, meninggalkan dunia dan bekerja untuk akhirat. Namun mengapa engkau sendiri sibuk dengan perniagaan yang besar ini?

Ibnu Al-Mubarak menjawab: Aku berniaga untuk menjaga air wajahku, memelihara kehormatanku dan membantuku dalam mentaati tuhanku.

Tujuan sebenar harta
Ucapan Ibnu Al-Mubarak ini mengingatkan kita tujuan sebenar harta yang berada di tangan kita. Allah SWT menitipkan harta kepada kita bukan untuk membiayai nafsu serakah kita, akan tetapi untuk mencapai tiga tujuan penting.

Pertama, menutupi hajat manusiawi kita sehari-hari seperti makan, minum dan menyara keluarga.
Kedua, untuk menjaga kehormatan kita agar tidak meminta-minta kepada orang lain.
Ketiga yang tidak kalah pentingnya, harta sangat penting untuk memungkinkan kita melakukan amal ibadah yang lebih banyak.

Siapa yang memiliki kelebihan harta, maka ia memiliki peluang lebih besar untuk menyumbang kepada Islam. Dengan harta, ia boleh melakukan pelbagai ibadah yang tidak dapat dilakukan orang miskin seperti haji, zakat dan sedekah. Lebih penting daripada itu, Muslim yang berharta akan mampu membuat perubahan bagi umat dengan hartanya.

Itu sebabnya Rasulullah SAW memuji harta yang banyak apabila berada di tangan yang tepat. 

Baginda Nabi SAW bersabda kepada Amr bin Al-€˜As: 
Wahai Amr, betapa bagusnya harta yang baik bagi laki-laki yang soleh. 
(riwayat Al-Bukhari dalam Al-Adab Al-Mufrad)

Moga bermanfaat!

---------------------------------------------------------------------------------------


Daftar dan jadi salah seorang RAKAN NIAGA/PENGURUS ONLINE di 
Akademi Bekerja di Rumah (ABDR)

Apa yang kalian dapat jika menjadi Rakan Niaga:
=> belajar gunakan blog untuk jana pendapatan
=> dapat free kelas akaun
=> bonus 4 ebook
=> produk hanya atas talian
=> tak perlu simpan stok
=> tak perlu urus stok
=> tiada modal berkali-kali. Hanya sekali yuran akademi rakan niaga
=> produk umum dan permintaan sepanjang tahun
=> hanya perlukan kesungguhan, fokus, konsisten.

Sangat sesuai untuk
- suri rumah yang ada komitmen menjaga anak kecil di rumah
- suri rumah yang bekerja tetapi ingin mencari pendapatan tambahan
- kalian yang malas nak keluar untuk menghantar produk ke pejabat pos

Sebarang pertanyaan dan kemusykilan hubungi saya, Suhaila Rahim melalui:
SMS/whatsapp: 013 684 4409
Facebook: Suhaila Rahim

No comments:

Post a Comment