='description'/>

Thursday 26 February 2015

Definisi Pelaburan dan kriteria memilih jenis pelaburan

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google
Hasil carian imej untuk good investment

Pelaburan adalah komitmen dana kepada satu aset atau lebih yang akan dipegang untuk satu tempoh pada masa hadapan, Aset tersebut diharapkan dapat akan menghasilkan pendapatan yang lebih tinggi. Aset yang dimaksudkan merangkumi aset dalam bentuk ketara seperti hartanah atau aset kewangan tak ketara seperti sekuriti kewangan. Kesesuaian pelaburan atas aset-aset ini adalah bergantung kepada matlamat dan objektif kewangan anda. Anda boleh menikmati pulangan pelaburan yang lebih baik dengan membuat pelaburan yang bijak. Pelabur bijak sentiasa mencari peluang pelaburan yang akan menghasilkan pulangan lebih tinggi.

Contohnya: Andaikan anda berjaya menyimpan sedikit wang pada setiap bulan dan kini anda mempunyai jumlah terkumpul yang banyak. Apakah yang akan anda lakukan dengan wang tersebut? Bagaimana hendak memastikan wang simpanan itu menghasilkan pulangan yang lebih tinggi? Anda tahu bahawa RM100 yang disimpan di bawah bantal tetap akan kekal RM100 walaupun masa berlalu selama sepuluh atau dua puluh tahun atau selama-lamanya. Sebaliknya, menyimpan wang dalam bank mungkin hampir tiada risiko tetapi kuasa beliannya pula sentiasa merosot disebabkan inflasi dan cukai. Oleh itu, anda harus mencari alternatif pelaburan dan membuat perancangan pelaburan dengan bijak untuk mengembangkan nilai pelaburan anda dan seterusnya mendapat pulangan yang terbaik. 

Terdapat banyak pilihan pelaburan yang boleh kita pilih. Namun setiap jenis pelaburan mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Sebagai pelabur kita perlu bijak menilai jenis pelaburan yang boleh memberi pulangan yang baik seiring dengan kos dan risiko yang perlu ditanggung.

Tuan Azizi Ali dalam salah satu bukunya telah menggariskan beberapa kriteria pelaburan  yang terbaik yang boleh dijadikan panduan. Antara kriteria yang digariskan ialah:
- Memberi pulangan yang baik iaitu melepasi kadar inflasi
- Memerlukan kerja yang sedikit
- Memerlukan masa yang minimum
- Dibiayai dengan wang orang lain
- Di bawah pengawalan sendiri
- Mempunyai risiko yang boleh diterima
- Memberi pengecualian cukai
- Memberi ketenangan fikiran

------------------------------------------

Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)
a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.
b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.
c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.
d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adalah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.
e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjaya yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.
f. Apabila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.
g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.

Untuk bermula, kita analisa dahulu, pm saya sekarang atau mesej di inbox. Pendaftaran adalah setiap hari.

Jika berminat hubungi saya:


Emel: suhailarahim@gmail.com
SMS/whatsapp: 013 684 4409
Facebook: Suhaila Rahim

No comments:

Post a Comment