='description'/>

Monday 29 December 2014

Ujian Banjir - moga mereka kuat dan tabah

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google

Alhamdulillah, pagi ini hujan renyai lagi. Cuaca masih sejuk dan mendung. Baru sahaja pulang dari kampung halaman lewat malam tadi. Namun, dua hari di kampung cuacanya masih sama. Tetapi syukur walaupun masih hujan, masih belum mencapai tahap banjir seperti saudara-saudara kita di pantai timur. Semoga mereka tabah menghadapi ujian Allah ini. 

Mereka adalah insan-insan yang terpilih, moga Allah memberi lebih baik disebalik ujian ini. Bila membaca, melihat, memerhati foto-foto dan tulisan luahan hati mereka yang terlibat, ada kala saya menitis air mata bagaimana mereka kuat bila hilang anak, hilang keluarga dan hilang segala-galanya. Allahu. Sesungguhnya hambaMu ini tidak kuat.


Kami di Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) dengan rendah hati memohon jasa baik rakan-rakan semua untuk sama-sama menyumbang bagi membantu mangsa-mangsa banjir di Pantai Timur.
Kutipan sedang dijalankan untuk menyediakan kelengkapan berikut:
Tikar, selimut, telekung solat, tuala.

Bagi yang mahu menyumbang, boleh hubungi guru online saya, Puan Aishah Hussein untuk keterangan lanjut. Kalian boleh wassap terus ke 013-3837768
atau bank in terus ke Maybank 562478147639

Boleh juga menyumbang melalui guru online Zaila Mohamad dan Mie Normi
Terima kasih di atas jasa baik semua.
------------------------------
MANFAATKAN IDEA, KEPAKARAN, MINAT DAN HOBI MELALUI BLOG
1. Untuk penulisan di bidang dan kepakaran masing-masing
setiap hari membaca dan membaca dan membaca. Kalau baca saja boleh jadi tepu, lepas baca 10 bahan bacaan, tuliskan kesimpulannya dalam bentuk penulisan

2. Untuk catatan harian
Menulis dengan niat untuk berkongsi. Elakkan luahan perasaan negatif. Sentiasa tulis sesuatu yang positif. Sentiasa terapkan aura positif pada yang membaca. Cuba bayangkan jika kalian tulis yang negatif? Apa yang akan terjadi kepada yang membaca?

3. Untuk penulisan pengalaman
Tulis dengan penuh bermakna. Menulis seolah membantu (guide) orang lain untuk dapatkan pengalaman yang sama. Jika ia pengalaman yang tidak baik, kongsikan kesan di sebalik pengalaman dan cara mengelakkannya agar orang lain dapat mengelakkannya
Yang penting, setiap penulisan, jangan disia-siakan, jadikan ia boleh memberikan manfaat pada orang lain. Jika zaman dahulu setiap orang menulis berpuluh dan beratus buku sepanjang hayatnya, zaman sekarang hanya perlu menaip di stataus FB mahupun Blog saja.

Tidak perlu tunggu kita jadi orang sempurna baru mula untuk menulis. Tulislah sepotong ayat sekalipun, tuliskan di tempat yang boleh di baca. Bukan sekadar simpan di minda atau di hati, kelak ia akan lenyap ikut kita pergi sekali. Jadikan menulis itu sebagai ibadah.

Setiap orang memiliki keunikan, kemahiran dan kepakaran yang berbeza-beza. Jangan fikir apa yang kita tulis dan apa yang kita tahu itu semua orang sudah mengetahuinya. Apa yang kita kongsikan melalui tulisan mungkin dapat membantu orang lain untuk menambah nilai dalam kehidupan mereka, dapat membantu menyelesai masalah mereka.

Berminat untuk mula menulis di blog? Sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah(ABDR)
Jika berminat hubungi saya:

Emel: suhailarahim@gmail.com
SMS/whatsapp: 013 684 4409
Facebook: Suhaila Rahim

No comments:

Post a Comment