='description'/>

Friday 19 December 2014

Mingggu ubahsuai baju sekolah

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google

Minggu ini, menempuhi hari-hari yang saya perlu tidur lewat. Bertapa sekejap di stor rumah yang juga merangkap bilik jahit. Minggu ini perlu segera menghabiskan kerja-kerja ubah suai baju sekolah anak. Walaupun anak bersekolah baru seorang, banyak kerja-kerja perlu dilakukan termasuk menjahit sampin. Maklumlah, walaupun Aqil baru Darjah dua, tapi baju yang dibeli bersaiz untuk pelajar berumur Tingkatan Dua. Sampin siap yang dijual di kedai tiada yang sesuai dengan saiz pinggangnya. Memandangkan dia belum lagi pandai mengikat sampin sendiri jadi sampin perlu dijahit siap-siap. Jika dibiarkan alamatnya sampin hanya jadi sangkutan dibahu bila pulang dari sekolah nanti. :)

Asyik menjahit tiba-tiba teringat dengan mak. Ketika mak masih gigih mencari rezeki, saat-saat inilah antara waktu sibuknya menyiapkan tempahan baju. Ketika ini mak yang selalu tidur lewat dalam menyiapkan kerja jahit-jahitannya. Dulu, ada satu tiang seri dalam rumah yang arwah Atuk buat. Di tiang itulah selalunya mak duduk menjahit tulang belut untuk leher baju kurung. Selagi tak siap mak tak akan tidur selagi sasarannya untuk menyiapkan beberapa helai baju sehari akan tercapai. Sambil menjahit, mak memantau kerja sekolah anak-anak. 

Itulah mak saya. Sumber inspirasi setiap saat dan ketika. Walaupun saya tak tahu, boleh ke saya jadi segigih mak. huhuhu..

------------------------------
Set E-Iqra RM210 (termasuk kos pos)

Rafisuhaila Rahim's photo.

Inginkan Anak Bijak Tajwid?
Dapatkan E-iqra - belajar quran dan tajwid secara interaktif
Harga satu set E-Iqra RM210 (termasuk kos pos)
Isi borang tempahan di sini.

Sebarang pertanyaan dan kemusykilan hubungi saya, Suhaila Rahim melalui:
sms/Tel/whatsapp: 013 684 4409
Facebook: Suhaila Rahim

No comments:

Post a Comment