='description'/>

Monday 20 January 2014

Manfaatkan kenderaan awam

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google


Bismillah.. Hampir setiap minggu saya akan melalui Lebuhraya Cheras-Kajang untuk ke mana-mana destinasi kerana berhampiran dengan rumah saya. Oleh itu setiap kali itu juga saya sempat memerhati kerja-kerja untuk pembinaan MRT semakin rancak dibina dibandar Kajang. Kajang antara bandar yang sibuk kerana akan dibina beberapa stesen perhentian untuk MRT.

Gembira juga rasa bila bertambah lagi satu sistem kemudahan awam di Lembah Kelang. Sebagai pengguna tegar kemudahan awam, saya secara jujurnya lebih suka menaikki kenderaan awam seperti LRT dan bas untuk kemana-mana kerana ia lebih menjimatkan kos dan masa bagi siapa yang pandai memanfaatkannya.

Semenjak mula berhijrah ke Kuala Lumpur 16 tahun dulu, iaitu bermula zaman mula belajar hinggalah bekerja, sayalah pengguna setia bas dan LRT. Tambahan pula ketika itu, saya menyewa rumah bersama beberapa orang kawan di Kerinchi, maka LRT Universiti sering menjadi 'check point' untuk mana-mana. Sebelum adanya LRT, Bas Mini Wilayah (BMW) menjadi tumpuan untuk keluar. Ketika itu dengan tambang serendah 60 sen sudah boleh sampai ke Bandaraya Kuala Lumpur. Pelbagai nostalgia bila menaikki bas berwarna 'pink' ini. Antara yang tidak boleh dilupa bila menyaksikan tayar bas yang bergolek keluar dari bas sedangkan bas masih boleh berjalan seperti biasa. Maklumlah bas ini terkenal dengan 'kelajuannya' walaupun bersaiz kecil tetapi masih dipenuhkan seramai penumpang yang boleh.

Semasa bekerja di Ampang pula, pengangkutan utama saya ketika itu masih lagi LRT dan bas. Tambahan pula ketika itu banyak promosi dilakukan seperti dengan hanya RM70 saya boleh kemana-mana dengan LRT tanpa terhad. Oleh itu jika masa terluang, saya manfaatkan dengan berjalan-jalan sekitar Kuala Lumpur yang kedudukannya hampir dengan stesen LRT.

Ketika berpindah pejabat di bandaraya Kuala Lumpur, komuter pula menjadi pilihan. Ketika itu perkhidmatan komuter sangatlah mengecewakan. Hampir setiap hari ada masalah sahaja masalah yang timbul, antaranya pernah terperangkap dalam komuter yang tiada penghawa dingin dan terpaksa berjalan hampir 500 meter menyusuri jalan rel keretapi untuk ke stesen yang berhampiran kerana tren yang dinaikki rosak.  

Setelah berkeluarga dan 'terpaksa berani' membawa kereta, saya lebih selesa untuk menaikki kenderaan sendiri kerana lebih mudah maklumlah semakin ramai. Namun jika diberi pilihan, saya masih memilih pengangkutan awam jika perlu keluar bersendirian kerana ia menjimatkan wang untuk minyak dan bayaran parkir. 

Namun tidak dinafikan sistem pengangkutan awam kita masih masih banyak kelemahan dan perlukan pembaikkan. Jika dibandingkan dengan negara-negara lain seperti Jepun, jadual perjalanan kenderaan mereka sangat memuaskan dan itu menarik lebih ramai untuk menggunakan kenderaan awam. Anda pula bagaimana? Tepuk dada, pilihlah yang anda selesa :)

---------------------------------------------------
Berita baik buat semua yang ingin memulakan bisnes online atau servis di internet.


Saya percaya bermula tahun 2014 semakin ramai yang ingin memulakan bisnes di talian secara online bagi menambah pendapatan bagi menampung perbelanjaan harian yang semakin meningkat.

Alhamdulillah, dengan secara rasminya kini saya ingin menawarkan perkhidmatan bagi membina 2 platform untuk mula bisnes online.

Tawaran ini khas buat mereka yang ingin miliki BLOG dan FAN PAGEuntuk memulakan perniagaan atau perkhidmatan online tetapi tidak punya masa untuk mengikitui Kelas Online ataupun offline kami.

Kami akan menghasilkan blog dan fan page perniagaan atau perkhidmatan online kalian. Perniagaan dan perkhidmatan online kalian akan di iklankan di http://sohodirectory.blogspot.com/ selama 1 tahun.

Pakej berharga RM300 sahaja dan anda akan diberikan BONUS 2 ebook untuk bacaan.

1. Ebook bernilai RM50-boleh pilih antara 3 di bawah:
-ebook belajar asas blog
-ebook mula bisnes butik online /offline
-ebook 101 idea home based bisnes

2. DAN Ebook bernilai RM25
-ebook superwahm supermom

Untuk makluman kalian, SOHO DIRECTORY diiklankan oleh lebih 350 buah blog yang terhasil dari Akademi Bekerja di Rumah. Ini bermakna kalian boleh dapatkan traffik pengunjung dari 300 buah blog ini.

Ini adalah tawaran perkhidmatan bermusim, jadi dapatkan perkhidmatan ini dengan segera. Pendaftaran setiap hari.


Hubungi saya, Suhaila Rahim melalui:

SMS/whatsapp: 013 684 4409
Facebook: Suhaila Rahim

No comments:

Post a Comment