='description'/>

Monday 6 January 2014

Bekal dan belanja ke sekolah

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google


Bismillah.. Hari ini hari ketiga persekolahan. Alhamdulillah, Aqil sudah dapat membiasakan diri di sekolah. Rasa teruja juga mendalami bagaimana perasaannya bersama-sama guru dan rakan-rakan baru. Namun dalam tiga hari ini  dia belum banyak bercerita, jadi tidak banyak yang saya tahu tentang hari-hari persekolahannya. Hanya sesekali sahaja dia berkongsi dan bila diminta bercerita lanjut lagi dia mula mendiamkan diri. Akhirnya saya sendiri yang syok sendiri bertanya tanpa mendapat jawapan. Mungkin emosi anak lelaki sebegitu, kurang minat bercerita yang lebih-lebih.

Tiga hari di sekolah saya bekalkan makanan untuknya untuk waktu rehat. Suami hanya beri RM1 untuk belanja. Hari pertama bekalan habis dan duit pun habis. Hari kedua minta RM2 sebab dengan alasan belanja kawan. Dia kasihan melihat kawannya kerana tiada dibekalkan apa-apa makanan atau duit belanja. Dalam hati terdetik, mana mungkin kawannya tidak dibekalkan apa-apa. Saya pun tak pasti kebenarannya. Dibimbangi jika idea untuk belanja kawan adalah cara untuk dapat duit belanja lebih.

Hari ini, dengan niat tidak mahu melepaskan hajatnya membantu kawan, saya bekalkan makanan yang lebih sedikit. Rasanya cukuplah untuk dua orang. Saya pesankan kepadanya supaya mengajak kawannya makan sekali. Sebelum keluar rumah, dia sempat bertanya lagi, andainya jika kawannya tak mahu makan. Saya tegaskan ajak sahaja kawannya itu. Balik dari sekolah tadi, sempat saya bertanyakan pasal bekalannya. Secara spontan  dia menjawab, hari ini kawannya sudah ada membawa bekalan ke sekolah. Saya cuma senyum sendiri. Idea Aqil nak minta tambahan duit belanja hari ini tidak menjadi. Aduhai anak… J

Iklan Produk Anda di Rangkaian Akademi Bekerja dari Rumah


Blog Ruang Iklan

Untuk pengetahuan pembaca rangkaian blog kami hampir mencecah sehingga 400 blog.  Bilangannya makin bertambah setiap hari. Blog-blog ini akan menjadi platform bagi mempromosikan produk anda. Jadi iklan kalian akan mendapat promosi dari rangkaian kami selagi anda masih ingin teruskan dengan pengiklanan selepas tamat tempoh.

Iklan akan dipamerkan di dalam ruangan iklan di 
http://sohodirectory.blogspot.com/ 

Terdapat beberapa pilihan pakej iklan yang ditawarkan.  Bagi yang baru mula bisnes, boleh ambil pakej yang paling murah sebagai permulaan. Peluang ini dibuka kepada semua usahawan online dan juga offline.


Tempah ruang iklan sekarang!. Hubungi saya di:

Facebook Rafisuhaila Rahim 

No comments:

Post a Comment