='description'/>

Tuesday 9 May 2023

Kutipan hikmah tentang IKHLAS

Teks: Suhaila Rahim

Ikhlas itu umpama semut hitam, yang berjalan di atas batu yang hitam di malam yang gelap gelita. Ia rahsia Allah. Nampak ringan tapi berat nak buat.

Bila cerita pasal ikhlas kena kenal pasti sebelum, semasa dan slepas kita buat sesuatu perkara. Nak tahu apakah kita betul-betul ikhlas, tunggu kita dah mati nanti adakah kita ikhlas atau tak ikhlas.

Banyak yang menguji untuk kita ikhlas. Allah akan menguji sejauh mana kita ikhlas. 

Keikhlasan boleh berubah masa ke semasa. Mungkin sekarang ikhlas, lepas satu tempoh masa mungkin akan menjadi tidak ikhlas. Sebab hati kita berbolak balik. Kena jaga hati dengan selalu beristighfar untuk selalu perbaikki niat setiap masa.

Bila kita rasa tak ikhlas, kena faham apa yang kita boleh buat atas izin Allah bukan atas kelebihan kita. Jadi kita tak rasa bangga dengan apa yang kita ada. Doa pada Allah agar selalu selamatkan kita dari  rasa riak dari masa kita buat sesuatu sampai akhir umur kita nanti.

Ulama kata, riak ini boleh berlaku antara dua. Yang pertama bila kita buat sesuatu kerana manusia dan kedua kita tinggal sesuatu kerana manusia.

Contoh kita nak sedekah, dan ada orang lalu, kita tak tjadi sedekah sebab manusia ia juga riak. apa solusinya? ustazah kata teruskan kalau nak buat baik, tak perlu fikir panjang buat saja dan doa pada Allah, "ya Allah jaga hati aku". Kaedahnya nak jaga ikhlas, kena sembunyikan amal. 

Bila ada oarng puji kembalikan semua kebaikan pada Allah kembali. "Haza min fadhli Rabbi", Semua ini adalah kurniaan Tuhanku.

Akhir sekali Ustazah pesan kalau kita membuat sesuatu yang akhirnya, mengharapkan kebaikan datang untuk diri sendiri sahaja, itu masih tak ikhlas.

Allahhu.. susahnya nak IKHLAS  hu..hu..

#kuliahUQAFY
#CikSueSharedariHati
#40haricabaranmenulis
-----------------------

KOMBO AL QURAN FLORAL & APPS THINK QURAN USER PLUS

Jangan lepaskan peluang untuk menikmati penjimatan besar-besaran pada produk kami!

Istimewa untuk anda kami menawarkan 𝗞𝗼𝗺𝗯𝗼 𝗧𝗵𝗶𝗻𝗸 𝗤𝘂𝗿𝗮𝗻 𝗨𝘀𝗲𝗿 𝗣𝗹𝘂𝘀 + 𝗔𝗹 𝗤𝘂𝗿𝗮𝗻 𝗔𝟲 𝗙𝗹𝗼𝗿𝗮𝗹 dengan 𝗛𝗔𝗥𝗚𝗔 𝗥𝗠𝟮𝟵𝟵 𝗦𝗔𝗛𝗔𝗝𝗔!

Dapatkan sekarang dan hubungi reseller sah Sahabat At Taqwa 😄

📲 Klik https://app.thinkquran.com?r=aqnahbiz&act=ob untuk mula belajar! 😄

💎 Join Channel Think Quran 
https://t.me/ThinkQuranSahabatAtTaqwa

💎 Nak kami guide satu2 untuk register?

#SahabatAtTaqwa #ThinkQuran #ResellerThinkQuran #JomDaftar

No comments:

Post a Comment