='description'/>

Wednesday 8 October 2014

Ulasan Ebook Rahsia Khidmat Pelanggan Usahawan Online

Teks: Suhaila Rahim



Setelah membaca beberapa kali, saya menyarankan setiap usahawan Online digalakkan untuk memilikki ‘Ebook Rahsia Khidmat Pelanggan’. Perkara pertama yang diterangkan di dalam ebook ini adalah tentang terma-terma yang biasa digunakan dalam urusan online. Ciri-ciri urusniaga online juga diterangkan dengan jelas dan mudah difahami.

Di dalam Ebook ini ada pelbagai ciri-ciri yang diperlukan untuk menangani pelanggan yang berurusan di alam maya. Jika berurusan di kedai offline lebih kepada kata-kata ucapan dan gerak badan, urusniaga online lebih kepada tulisan-tulisan dan tindakan kita dalam memberi maklum balas kepada pelanggan. Usahawan juga perlu belajar cara mengawal emosi ketika berurusan dengan pelanggan.

Di dalam ebook juga memberi panduan bagaimana menggembirakan hati dengan pelanggan supaya mereka selesa berurusan dengan kedai kita. Kata-kata ucapan seperti terima kasih walaupun ringkas tentunya akan menggembirakan walaupun pelanggan hanya bertanya dan tidak membeli. Bila pelanggan gembira, ini akan meningkatkan keyakinan pelanggan untuk berurusniaga lagi dimasa akan datang. Untuk meningkatkan keyakinan pelanggan juga, sebagai usahawan online adalah perlu kita mendaftarkan perniagaan dengan SSM. Ini akan meningkatkan kredibiliti perniagaan supaya pelanggan mudah mengetahui lokasi dan maklumat tentang perniagaan yang kita lakukan.

Seperti kita maklum, ‘customer always right’. Oleh itu jika ada berlaku kesilapan dipihak kita seperti tersalah menghantar barang atau tersilap dalam kuantiti yang dipesan, sebagai usahawan kita perlu segera memohon maaf atas kesilapan kepada pelanggan. Dalam keadaan tertentu, khidmat selepas jualan juga, pemberian diskaun atau hadiah kepada pelanggan setia juga boleh menawan hati pelanggan dan secara langsung pelanggan akan rasa dihargai.

Selain itu diterangkan bagaimana untuk meningkatkan kuasa khidmat pelanggan. Pengalaman berurusniaga setiap hari akan menemukan kita dengan pelbagai jenis pelanggan. Oleh itu sebagai usahawan kita perlu mempelbagaikan ilmu khidmat pelanggan yang lebih professional.

Dibahagian akhir ebook ada dikongsikan pengalaman mereka yang pernah membeli barang secara online. Tentunya pengalaman yang dikongsi boleh dijadikan pengajaran kepada usahawan online. Pengalaman beberapa usahawan online juga banyak memberi idea dan panduan untuk kita memperbaikki cara kita berurusan dengan pelanggan.

Rahsia Khidmat Pelanggan, Usahawan Online

Bab 1: Urusniaga Online
Bab 2: Mengembirakan Pelanggan
Bab 3: Membina Keyakinan pelanggan
Bab 4: Menawan Hati Pelanggan
Bab 5: Menghargai Pelanggan
Bab 6: Kuasa Khidmat Pelanggan
Bab 7: Khidmat Pelanggan Profesional
Bab 8: Kuasa Suara Dan Gerak Hati
Bab 9: Tingatkan Bilangan Pelanggan Setia 
Bab 10: Tingkatkan Keuntungan Dengan Kuasa Pelanggan Gembira

Untuk menempah ebook Rahsia Khidmat Pelanggan Usahawan Online boleh menempah di sini:

http://gedung-ebook-anda.blogspot.com/p/borang-tempahan.html




No comments:

Post a Comment