='description'/>

Tuesday, 24 November 2015

Pra persediaan berpantang anak bujang

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Koleksi Peribadi

Alhamdulillah, sudah memasukki minggu pertama cuti sekolah. Perancangan minggu ini mencari-cari maklumat berguna untuk persediaan berpantang untuk Aqil.

Pada 15 November lalu, genap sudah umur Aqil lapan tahun. Memang sejak awal lagi, kami sudah merancang untuk mengkhatannya sebelum dia memasukki darjah tiga tahun hadapan. Atas nasihat ibu saudara saya yang juga seorang jururawat, dia mencadangkan Aqil dikhatankan lebih awal sekarang memandangkan saiz badannya yang agak besar berbanding kawan-kawan seusianya.


Sebagai persediaan awal, suami sudah belikan kain pelikat untuk kanak-kanak untuk kegunaan berpantang nanti. Sambil tu kami biasakan dia dengan kain pelikat dalam dua tiga hari ini agar tidak kekok nanti.

Memandangkan ruang rumah yang kecil dan tiada bilik ditingkat bawah, saya merancang untuk menyediakan satu tilam bujang diletakkan disudut rumah. Dua tilam tebal perlu disusun seperti katil supaya adik-adik tidak mudah mengganggu kawasan untuk abang 'berpantang' nanti.

Untuk menu berpantang, mak kata boleh buat menu berpantang bersalin. Alhamdulillah Aqil tak cerewet bab makan, yang penting menu mesti berkuah. Jadi boleh sediakan makanan bermenu ikan-ikan yang tidak gatal sebab dalam dua bulan ni kami serumah sudah kurangkan menu berasaskan ayam.

Untuk penjagaan, saya serahkan pada suami untuk tentukan. Sambil tu saya 'google' juga hal-hal penjagaan yang perlu memandangkan ini pengalaman pertama kami.

Apapun tunggu hari bersunat nanti. Moga semua berjalan dengan baik dan Allah mudahkan. Aameen.
------------------------------------------
Promosi ebook November masih berlangsung. PM saya untuk tempahan

Wednesday, 18 November 2015

Siti Zaiton Ahmad - Ulasan Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif.

Teks: Siti Zaiton Ahmad
Guru Online: Monalita Mansor
Sumber: http://sitizaitonahmad7.blogspot.my/2015/11/ulasan-kelas-blog.html

Penghujung bulan September 2015 saya mengambil keputusan untuk mengorak langkah lebih ke hadapan. Saya mengikuti Kelas Blog Penulisan Kreatif yang dikendalikan oleh Cikgu Monalita Mansor. Pada mulanya saya begitu bimbang kerana takut tidak dapat mengikuti kelas tersebut memandangkan faktor umur saya yang sudah pun menjangkau angka 46 tahun. Mungkin sudah terlewat untuk saya belajar. Namun apabila saya mengikutinya secara tekun Alhamdulillah saya dapat mengikuti dengan berjaya meskipun  ada juga tugasan saya tidak menepati seperti yang dikehendaki.

Alhamdulillah berkat tunjuk ajar cikgu, saya akhirnya melepasi tugasan demi tugasan. Banyak perkara baru yang saya pelajari seperti memasukkan entri ke dalam blog, lay out, label dan pelbagai lagi. Sebelum ini saya hanya membuat cara saya sendiri tanpa mengikut cara yang betul. Langkah-langkah yang sebelum ini tidak saya ketahui telahpun saya ketahui. Sedikit sebanyak pelajaran itu dapat saya kaut.

Dalam bidang penulisan pula barulah saya memahami istilah-istilah penulisan seperti plot, watak, gaya bahasa dan sebagainya. Saya rasa beruntung dengan sedikit pelaburan, saya dapat menambah ilmu di dada. Malah cikgu sering memberi kata-kata perangsang yang menaikan semangat. Lebih membanggakan apabila salah sebuah cerpen kanak-kanak yang saya hasilkan telah terpilih untuk terbitan bersama DBP. Semua itu atas dorongan dan tunjuk ajar cikgu.

Saya sungguh gembira dan berterima kasih kepada Cikgu Monalita Mansor yang sering ada apabila saya ingin bertanya tentang pelajaran yang saya tidak faham. Pembelajaran yang mudah difahami oleh suri rumah seperti saya. Kenapa tidak bagi anda yang mungkin lebih baik dari saya.
-----------------------------------------------

Apa yang diajar di kelas asas blog dan penulisan kreatif?
Pertama sekali, guru online akan analisis pelajar untuk melihat minat, kecenderungan, dan kemahiran. Analisis ini akan menentukan fokus blog dan genre penulisan kreatif. Pelajar perlu menyiapkan 44 entri sepanjang kelas berlangsung. Entri di blog ini merangkumi catatan harian, ulasan buku, tugasan yang diberi, cerpen, dan travelog pengalaman.Antara tugasan yang diberikan adalah menulis babak/cerita pendek berdasarkan gambar, potongan ayat, dan perkataan.Pelajar perlu menyiapkan sekurang-kurangnya 2 cerpen dalam 44 entri.

2. Saya mahu tulis novel bukan cerpen. Kelas ini sesuaikah untuk saya?
Pelajar akan diberikan e-book 101 Tip Penulisan Novel secara percuma bersama 2 e-book lain iaitu Asas Blog dan Kompilasi Cerpen Rautan Kasih. Dalam e-book 101 Tip Penulisan Novel ini, terkandung tip memulakan penulisan novel sehinggalah tip berurusan dengan penerbit. Latihan yang diberikan memang cerpen, namun aplikasinya masih sama. Apa yang dipelajari boleh digunakan untuk menulis novel. 

3. Pukul berapa dan hari apa kelas berlangsung?
Ia boleh berlangsung setiap hari, dua hari sekali, seminggu sekali. Terpulang pada pelajar. Tiada waktu yang spesifik. Pelajar dan guru online akan berkomunikasi melalui mesej dan group di FB. Setiap kali siap tugasan, maklumkan kepada guru online untuk disemak (untuk tugasan dan cerpen). Dari semasa ke semasa, guru online akan pantau blog pelajar.

4. Jika saya sertai kelas ini, adakah “confirm” karya saya akan diterbitkan?
Tidak ada jaminan daripada guru online. Semuanya bergantung pada usaha dan rezeki. Guru online hanya membantu, menunjukkan jalannya. 

5. Saya sudah ada manuskrip yang sudah/sedang ditulis. Adakah saya boleh berikan kepada guru kelas online untuk dibaca dan diberi komen penambahbaikan?
Cerpen dan sinopsis novel yang terperinci (setiap bab)., boleh sahaja diletakkan di entri blog, guru online akan baca dan ulas. Kalau manuskrip novel yang tebal, ini tidak termasuk dalam yuran kelas. Pelajar dan guru online perlu berbincang sekiranya ada bayaran tambahan. Sekiranya kelas sudah tamat, pada masa akan datang, para pelajar boleh mendapatkan perkhidmatan mengulas manuksrip daripada guru online.

Kelas Asas Blog Penulisan Kreatif:-
1. Kelas santai dengan diskusi bersama cikgu dan kawan sekelas 
2. Bimbingan penulisan, insya-Allah
3. Daftar kelas, dapat juga e-book dan novel karya terpilih hasil tulisan alumni kelas
4. Alumni yang turut berada di dalam kelas terdiri daripada novelis, editor, jurugambar kreatif dan pakar dalam bidang masing-masing.


Jika berminat hubungi saya:

Emel: suhailarahim@gmail.com
SMS/whatsapp: 013 684 4409




Saturday, 7 November 2015

Bila hilang satu nikmat hidup

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Koleksi Peribadi


Assalamualaikum,

Semenjak redanya jerebu ini beberapa minggu ini, saya menukar jadual menyidai pakaian seawal tujuh pagi.

Walaupun ada kala masih gelap tetapi melihat mentari pagi dengan langit yang sangat cerah umpama satu terapi mata dan hati. Alhamdulillah.

Setelah beberapa minggu Allah uji dengan jerebu, memang terasa hilangnya nikmat mentari. Bila cuaca cerah, pandangan pada pokok-pokok dan tumbuhan sekeliling amat mendamaikan.

Allahu.. Bila hilang nikmat mentari sudah resah gelisah. Bagaimana kalau hilang nikmat Iman Dan Islam?

Asstaghfirullil mukminin wal mukminat.

Moga Allah tetapkan hati kita untuk lebih bersyukur. Aameen

---------------------------------
Promosi November - 4 Ebook RM100 sedang berlangsung. 

Tempahan: whatsapp ke 013.684.4409 @ email: suhailarahim@gmail.com

Friday, 6 November 2015

Jenis-jenis Harta dalam Pengurusan Harta Pusaka

Teks: Suhaila Rahim
Foto: Carian Google


Harta pusaka dapat dikategorikan dalam beberapa bentuk, antaranya:

Harta yang berharga/bernilai - ialah setiap harta yang disimpan oleh seseorang dan syara` mengharuskan penggunaannya. Contohnya seperti semua jenis harta tidak alih dan harta-harta alih juga makanan-makanan atau seumpamanya.

Harta yang tidak berharga/bernilai - ialah harta yang tidak di dalam simpanan atau dimiliki orang seperti ikan di dalam sungai, burung di udara juga galian yang berada di dalam perut bumi atau harta yang tidak harus digunakannya pada syara` seperti arak, babi, kedua-dua ini tidak harus bagi orang Islam menggunakannya kecuali ketika darurat sahaja seperti bersangatan dahaga atau bersangatan lapar yang boleh membawa mati kalau tidak menggunakannya.

Pembahagian harta kepada harta yang berharga dan tidak berharga adalah kerana:

1. Harta yang berharga sah untuk semua urusan berakad dengannya seperti berjual beli, hibah, meminjam, gadaian, wasiat dan bersyarikat.
2. Harta yang tidak berharga tidak sah berakad dalam semua urusan seperti tidak sah menjual arak dan babi.
3. Wajib membayar ganti rugi oleh orang yang merosakkan harta yang berharga sama ada ganti rugi barang yang serupa sekiranya ada atau membayar nilai harganya.
4. Harta yang tidak berharga tidak wajib membayar ganti rugi orang yang merosakkannya.


Harta Tidak Alih dan Harta Alih

Harta tidak alih - ialah harta yang tidak boleh dipindah atau diubah dari tempat asalnya seperti tanah, rumah, kebun dan lain-lain.

Harta alih - ialah harta yang boleh dipindah atau diubah dari tempatnya sama ada bentuk dan keadaannya kekal dengan dipindahkan atau berubah bentuknya seperti wang tunai, wang simpanan, takaful, KWSP, kereta, pakaian dan sebagainya..

Namun ada beberapa situasi bila harta alih bertukar menjadi tidak alih dan sebaliknya. Contohnya, pintu rumah, tingkap atau jendela akan menjadi tidak alih bila dipasang di bangunan yang tetap buat selamanya, sebaliknya runtuhan rumah atau bangunan, galian yang dikeluarkan dari perut bumi, batu dan tanah akan bertukar menjadi harta alih bila sahaja bercerai dari bumi.